Halen uw mensen alles uit het klantcontact? Of zit er meer in? En hebben we het dan over de verkopers of juist over de mensen op ondersteunende afdelingen? Ieder klantcontact is immers belangrijk en kan een positieve of negatieve impact hebben op omzet en klantentrouw.

In een paar uur tijd de eigen aanpak analyseren en mogelijke verbeterpunten detecteren. Uiteraard gevolgd door concrete actiepunten.

Het inzetten van een externe coach is een laagdrempelige en effectieve tool om mensen met klantcontact te laten groeien in hun vak. Zowel voor starters, doorgroeiers als voor senior medewerkers is dit vaak een eye-opener: in een paar uur tijd de eigen aanpak analyseren en mogelijke verbeterpunten detecteren. Uiteraard gevolgd door concrete actiepunten.

 

Anton Brouwer leidt zelf een bedrijf met 15 medewerkers en heeft in zijn carrière honderden mensen met klantcontact getraind en gecoacht. Van telefonistes en planners tot accountmanagers en aftersalesmedewerkers. Benieuwd naar wat klanten van zijn aanpak vinden? Check de interviews.

 

Aanpak:
Alles begint met de doelen van het bedrijf. Een eerste kennismaking met het management zal dan ook vooral daarover gaan: waar staat het bedrijf voor en wat verwacht de directie van de te coachen medewerker. Na dit gesprek volgt een intake met de medewerker zelf om een indruk te krijgen van het huidige niveau en het groeipotentieel. Uiteraard is dit gesprek ook belangrijk om te bepalen of er een ‘klik’ is. Coaching draait om vertrouwen en wederzijdse acceptatie. Er moet immers open gesproken kunnen worden over sterktes en aandachtspunten. Daarbij moet de coachee zich niet gehinderd voelen om zich uit te kunnen spreken. Er is dan ook vertrouwelijkheid tussen coach en coachee en de onderwerpen waarvan de coachee aangeeft dat die vertrouwelijk zijn zullen dat ook blijven. Alleen op die manier is er vertrouwen en ruimte om te groeien.

 

Traject:
Coaching kan een éénmalige meeting zijn, maar kan ook een langere follow-up hebben. Gebruikelijk is een volgende opbouw:

  • Kennismaking met directie, uitgangspunten beleid, gewenste ontwikkelrichting medewerker
  • Intake-gesprek met medewerker, bepalen niveau en groeipotentieel
  • Eerste coachingssessie: analyseren huidige aanpak, verbeterpunten, concrete actiepunten
  • Tweede sessie (enkele weken later): voortgang actiepunten, bijsturen, aanscherpen
  • Eventuele vervolgsessies naar behoefte (‘vreemde ogen dwingen’)

 

Meer informatie of een kennismaking inplannen? Neem contact op met Anton Brouwer via 088-0039800 of stuur een mail naar Anton Brouwer via zijn directe mailadres anton@salesopleidingen.nl.

Contact

Wilt u meer weten?

Vul dan alstublieft het formulier in.